Mikä on Metro-tukku?

Metro on yksi Suomen johtavista päivittäistavara-alan tukkukaupoista. Palvelemme asiantuntevasti ja luotettavasti HoReCa-alan, julkishallinnon sekä vähittäis- ja huoltamokaupan asiakkaita. Meillä on yli sadan vuoden kokemus monipuolisesta tukkukaupasta. Metron virallinen liiketoimintanimi on Wihuri Oy Aarnio ja se kuuluu Wihuri-konserniin.

Asiantuntevaa palvelua lähellä sinua

Metro tänään

Metro on valtakunnallinen ketju, joka on paikallisesti läsnä 25 pikatukulla sekä koko maan kattavalla toimitusmyynnillä ja asiakaslähtöisesti räätälöidyllä myyntiorganisaatiolla. Palvelemme päivittäin yli 30 000 asiakasta.

Metron valikoimassa on noin 25 000 tuotetta: tuoretuotteita, pakasteita, teollisia elintarvikkeita, panimo- ja alkoholijuomia sekä non-food -tuotteita. Metro hankkii tuotteet joko suoraan tai Tukon ja Finnfrostin kautta 700 yhteistyökumppaniltaan.

Markkinaosuutemme päivittäistavara-alan tukkukaupasta on noin 23 prosenttia. Metron liikevaihto vuonna 2016 oli noin 460 miljoonaa euroa. Metrossa työskentelee noin 390 oman alansa ammattilaista.

Liikeidea, arvot ja visio

Metron liikeideana on olla asiakaslähtöinen, valtakunnallinen, täyden palvelun päivittäistavaratukku.

Toimintamme lähtökohtina ovat Wihuri-konsernin yhteiset arvot avoimuus, luotettavuus, innovatiivisuus ja kannattavuus. Ne määrittelevät sitoumuksemme asiakkaita, henkilökuntaa, osakkeenomistajia ja muista sidosryhmiämme kohtaan. Wihurilaisia yhdistää vahva osaaminen, ahkeruus ja ylpeys omasta työstä.

Visiomme on olla tukkukaupassa Suomen luotettavin kumppani. Tavoitteemme on helpottaa asiakkaan arkea ketjun jokaisessa vaiheessa. Kehitämme jatkuvasti toimintojamme pystyäksemme tarjoamaan ratkaisuja asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin.

AVOIMUUS- Kannustamme avoimuuteen ja rehellisyyteen.
LUOTETTAVUUS- Olemme reilu ja luotettava yhteistyökumppani.
INNOVATIIVISUUS - Vastaamme ajan haasteisiin uusilla innovaatioilla, kehittämällä jatkuvasti niin sisäisiä kuin ulkoisiakin vahvuuksiamme.
KANNATTAVUUS - Pyrimme kukin omalla työpanoksellamme aina parhaaseen mahdolliseen tulokseen.

Avoimuus, luotettavuus, innovatiivisuus, kannattavuus

Metro-pikatukkujen Oiva-raportit

Metro-pikatukut kuuluvat Oiva-elintarvikevalvontaan, jonka viimeisin Oiva-raportti on asiakkaiden luettavissa pikatukun sisäänkäynnissä.

Oiva on elintarvikevalvonnan tulosten julkistamisjärjestelmä, jota koordinoi Evira. Kuntien elintarvikevalvojat arvioivat vähittäismyynti- ja tarjoilupaikkojen sekä muiden elintarvikehuoneistojen ja -varastojen elintarvikehygieniaa ja tuoteturvallisuutta. Tukkumyynnin elintarvikevalvonnan tulokset ovat julkisia vuoden 2016 alusta.

Oiva-hymynaamoja on neljä: oivallinen, hyvä, korjattavaa ja huono. Yleisarvosana muodostuu eri osioista saadun huonoimman arvosanan mukaan. Jos osioiden muut arvosanat ovat oivallisia mutta yksi on huono, yleisarvosanaksi tulee huono. Kokonaiskuvan yrityksen elintarviketurvallisuudesta saa tutustumalla kaikkiin arvosanoihin ja sanallisiin huomioihin.

Oivan tavoitteena on tuoda tulokset kaikkien ulottuville, yhtenäistää valvontaa sekä lisätä elintarvikealan toimijoiden ja viranomaisten toiminnan avoimuutta.

Tutustu Oiva-elintarvikevalvontaan täältä

Metro-pikatukuille Oiva-raportit